Ajurweda, siddha czy alopatia – co i kiedy wybrać - Tradycyjna Azjatycka Medycyna
Jaki rodzaj terapii wybrać? Czy pójść w kierunku alopatii, ajurwedy, czy siddhy? Przyjrzyjmy się ich zaletom, które ułatwią nam wybór.
ajurweda, siddha, alopatia, medycyna naturalna
23230
post-template-default,single,single-post,postid-23230,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

Ajurweda, siddha czy alopatia – co i kiedy wybrać


Wybór odpowiedniego rodzaju terapii: alopatii, ajurwedy lub siddhy, może być trudny. Spójrzmy na ich zalety i oceńmy, kiedy ich użycie będzie najodpowiedniejsze.

W dzisiejszym świecie systemy medyczne, takie jak ajurweda i siddha, są uważane za terapie alternatywne. Niektórzy kategorycznie je odrzucają, inni są ich zagorzałymi zwolennikami. Wybór odpowiedniego rodzaju terapii: alopatii, ajurwedy lub siddhy może być trudny. W tym artykule Sadhguru przygląda się ich zaletom i podkreśla znaczenie holistycznego podejścia do zdrowia, zamiast wskazywać, która z metod jest najlepsza.

Medycyna alopatyczna

Sadhguru: kiedy mówimy o zdrowiu, o chorobach lub dolegliwościach istnieją ich dwa podstawowe rodzaje. Jeden rodzaj chorób to inwazja organizmów, które atakują z zewnątrz. Trzeba sobie z tym radzić w jeden sposób. Nadal uważamy, że alopatyczny system medycyny (alopatia – archaiczne określenie medycyny współczesnej, konwencjonalnej, zachodniej, opartej na badaniach naukowych, w której lekarze, farmaceuci, terapeuci zwalczają choroby, używając leków, radiacji lub operacji – przyp. tłum.) jest najskuteczniejszym sposobem radzenia sobie z infekcjami. Nie ma co do tego wątpliwości. Jednak większość ludzkich dolegliwości generujemy my sami. Powstają one w organizmie bez zewnętrznych wpływów. W przypadku takich przewlekłych dolegliwości alopatia, czyli konwencjonalna medycyna, nie okazała się zbyt skuteczna. Alopatia jest w stanie jedynie trzymać chorobę w ryzach. Nigdy nie jest w stanie tak naprawdę pokonać choroby, ponieważ zasadniczo chodzi w niej o leczenie objawów.

W przypadku większości schorzeń, które mają charakter przewlekły, objawy są jak przysłowiowy wierzchołek góry lodowej. A my cały czas leczymy ten wierzchołek. W sumie w dzisiejszych czasach to powszechna forma leczenia – jeśli masz cukrzycę, nadciśnienie lub astmę, lekarze radzą ci, jak łagodzić dolegliwości. Nigdy nie mówią o tym, jak się ich pozbyć. A objawy tylko w niewielkim stopniu są manifestacją choroby. Prawdziwy problem rozgrywa się na znacznie głębszym poziomie, i nie da się go leczyć za pomocą lekarstw dostarczanych z zewnątrz.

W razie wypadku albo w ostrym stanie choroby wizyta u lekarza ajurwedyjskiego nie jest najlepszym pomysłem. Idziesz do niego tylko wtedy, gdy masz czas na wyzdrowienie. W nagłych wypadkach medycyna konwencjonalna (alopatia) to najlepsze rozwiązanie. Kiedy twoje problemy przebiegają łagodnie, ale wiesz, że choroba postępuje, ajurweda i inne tradycyjne systemy medyczne są bardzo skutecznym środkiem leczenia.

Ajurweda

Czym więc różnią się naturalne leki, które generalnie nazywamy ajurwedą? Ajurweda wywodzi się z innego wymiaru i rozumienia życia. Podstawową częścią systemu ajurwedyjskiego jest zrozumienie, że nasze ciała są nagromadzeniem tego, co wzięliśmy z naszej planety. Natura Ziemi i Pancha Bhutas, czyli pięciu elementów, które tworzą planetę, jest bardzo widoczna w ciele fizycznym. Jeśli chcesz obchodzić się z tym ciałem w najbardziej efektywny i produktywny sposób, bardzo ważne jest, aby wszystko, co z nim robisz, miało związek z planetą.

Ajurweda bardziej skupia się na chorobach, podczas gdy siddha jest bardziej zorientowana na utrzymaniu dobrego zdrowia.

Ajurweda mówi, że każdy korzeń, liść, kora drzew, które znajdują na Ziemi, ma wartość leczniczą. Nauczyliśmy się korzystać tylko z niewielu z nich. Używać reszty musimy się jeszcze nauczyć. Przekaz tego stwierdzenia zamyka się w tym, że zdrowie nie jest czymś, co spada z nieba. Zdrowie jest czymś, co musi być kultywowane w nas samych, ponieważ ciało jest czymś, co rośnie od wewnątrz. Budulec pochodzi z ziemi, ale rośnie w tobie samym. Tak więc jeśli coś wymaga naprawy, najlepiej zwrócić się do producenta, a nie do lokalnego mechanika. To esencja ajurwedy.

W ajurwedzie rozumiemy, że jeśli wystarczająco głęboko połączymy się z ciałem, to zauważymy, że nie jest ono jednolitą masą, lecz ciągłym procesem, w który zaangażowana jest ziemia, po której stąpamy. Jeśli ta relacja nie zaistnieje, subtelne systemy medyczne, które oddziałują od wewnątrz, nie będą skuteczne. Jeśli nie zadbamy o cały organizm, a będziemy jedynie próbować wpłynąć na jeden jego aspekt, taka medycyna nie będzie zbyt skuteczna.

Podejście holistyczne nie oznacza tylko traktowania ciała jako całości, oznacza traktowanie życia jako całości, co zawiera w sobie tę planetę, to co jemy, czym oddychamy, co pijemy – tego wszystkiego. Jeśli nie zajmiemy się wszystkimi tymi elementami prawdziwe korzyści ajurwedy nie będą widoczne. Jeśli ajurweda stanie się stylem życia jednostek i społeczeństw, ludzie będą mogli żyć jak bogowie.

Siddha

Siddha lub siddhavaidja jest unikalnym systemem medycznym pochodzącym z południa Indii, zwłaszcza z Tamil Nadu. Ten rodzaj medycyny zapoczątkował Agastja Muni (mędrzec, badacz natury, czczony w hinduizmie – przyp. tłum.). Podobno sam Adijogi (Śiwa, pierwszy jogin – przyp. tłum.) praktykował siddhę, aAgastjasprowadził ją na południe. Wymyślona przez niego kombinacja metod ma bardzo silne działanie, fantastycznie wykorzystuje różne substancje. Działanie siddhy, jest niewiarygodne. W tym systemie medycznym mędrcy, istoty oświecone i lekarze praktykujący siddhę nie różnili się od siebie. Mędrcy zawsze w pewnym stopniu praktykowali nauki medyczne, ponieważ zdrowie ludzkie jest istotną częścią procesu rozwoju.

Siddha vaidja nie działa bez sadhany. 

Siddha zasadniczo różni się od ajurwedy i powiedziałbym, że jest znacznie bliżej systemu energetycznego ludzkiego ciała niż ajurweda. Ajurweda bardziej skupia się na leczeniu choroby, podczas gdy siddha jest bardziej zorientowana na zdrowie i po prostu na odnowę, regenerację organizmu. Tak więc różnorodność tego, co jest dostępne w siddha, może nie być tak szeroka jak w ajurwedzie, ponieważ ta zajmuje się leczeniem każdej z chorób. Siddha nie wchodzi w leczenie poszczególnych chorób. Zajmuje się głównie wzmocnieniem wewnętrznych zasobów organizmu i aktywacją ciała w określony sposób.

Siddha bardzo się różni w tym sensie, choć używa się w niej ziół, zasadniczo jest oparta pięciu elementach. W większym stopniu bierze się z nauk jogicznych, ponieważ podstawą jogi jest Bhuta Shuddhi, czyli oczyszczanie pięciu elementów w ciele człowieka. Wyewoluowała ona z nauki jogicznej. Ponieważ bazuje na pięciu elementach, mamy do czynienia z podstawowym materiałem, który tworzy ciało. Nie próbujemy dodawać do niego żadnych leków. Czyli tak naprawdę nie jest to lek.

Dlatego też osoba, która praktykuje siddhę, mniej potrzebuje studiowania wiedzy teoretycznej, a bardziej wewnętrznego mistrzostwa, co dzisiaj jest problemem. Siddha vaidja nie działa bez sadhany (praktyki jogicznej – przyp. tłum.).

Powstały szkoły siddhy vaidji, ale w ten sposób to nie zadziała. “Siddha” oznacza kogoś, kto doszedł w czymś do perfekcji, który samego siebie doprowadził do perfekcji. W Isha używamy pewnych systemów siddhy, które zwykle nie są dostępne u innych lekarzy, którzy ją praktykują.

Centrum Odnowy Isha znajduje się w Centrum Jogi Isha oraz w klinikach Isha Arogya, zlokalizowanych w różnych miastach południowych Indii. Są to holistyczne ośrodki zdrowia założone przez Sadhguru. Dowiedz się więcej o tych ośrodkach od samego Sadhguru…

Centrum Odnowy Isha

Sadhguru: Wyjątkowość Centrów Odnowy Isha polega na tym, że oferują one zabiegi oparte na systemie siddha i jodze. Czy same programy jogi nie są wystarczające? Gdy ktoś choruje przez długi czas, to sam program może nie być wystarczający. Takie osoby mogą potrzebować pomocy medycznej. Oferujemy więc tradycyjną siddhę.

Lecz nie jest to szpital, w którym leczymy wszelkiego rodzaju dolegliwości. Tu chodzi bardziej o odnowę organizmu. System odnowy polega bardziej na aktywowaniu systemów energetycznych do pewnego poziomu, w którym ciało samodzielnie się regeneruje. Ogólne założenia, intencje i atmosfera centrów odnowy sprawiają, że Isha nie jest jakimś spa. Wymagają one więcej zaangażowania. Ludzie mogą iść do spa tylko dla przyjemności. Nie chodzi o to, że nie możesz się tym cieszyć, jest tu dobra atmosfera, ale nie chodzi tylko o przyjemność. Zawsze dążymy do tego, by każda osoba była w tak dobrej formie, żeby mogła otworzyć się na duchowe możliwości.

Isha Arogya

Siddha vaidja, ajurweda, naturopatia, systemy jogiczne, homeopatia i alopatia – wszystkie te systemy praktykowane są w Isha Arogya. Kliniki są zazwyczaj prowadzone przez lekarzy medycyny konwencjonalnej, ponieważ w dzisiejszym świecie są oni lepiej przygotowani do diagnozowania pacjentów.

Ludzie pytają mnie: “Sadhguru, jak można używać wszystkich tych systemów w jednym miejscu?”. Nie skłaniam się ku żadnemu systemowi. Troszczę się o zdrowie ludzi. Możesz się skłaniać ku siddha, możesz się skłaniać ku alopatii, możesz skłaniać się ku ajurwedzie, ale kiedy człowiek jest chory, to chce wyzdrowieć i nie ma dla niego znaczenia, w jaki sposób. Czy obchodzi cię, w jaki sposób powinieneś stać się zdrowy? Kiedy nie jesteś zdrowy, pragniesz zdrowia, nie obchodzi cię, jak to się dzieje. Ta kombinacja dyscyplin działa wspaniale.

Centrum ISHA Yoga

Uwaga wydawcy: Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź kliniki Centrum Odnowy Isha i Isha Arogya.

Sadhguru
Sadhguru jest joginem, mistykiem, wizjonerem i autorem bestsellerów z listy New York Timesa. Został uznany za jedną z 50 najbardziej wpływowych osobistości w Indiach. Działania Sadhguru wpłynęły na życie milionów ludzi na całym świecie dzięki jego transformacyjnym programom. Jego metoda nie jest przypisana do żadnego systemu wierzeń, ale oferuje potężne i sprawdzone sposoby auto-transformacji. Flagowy program Sadhguru, Inner Engineering Online, jest obecnie bezpłatny dla pracowników służby zdrowia. 


Więcej informacji na stronie: https://www.innerengineering.com


Wszelkie zapytania prosimy kierować na adres: [email protected]


No Comments

Post a Comment

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.