Tradycyjna Azjatycka Medycyna | Wnioski z badań naukowców - joga łagodzi objawy depresji
Joga zdobywa coraz większą popularność na Zachodzie. Spowodowane jest to faktem, iż osoby praktykujące osiągają oczekiwane rezultaty w postaci osiągnięcia spokoju duchowego i rozładowania napięcia wewnętrznego. Codzienny stres negatywnie wpływa na człowiek, a joga może być elementem codzienności, który stabilizuje sferę emocjonalną w każdym z nas.
yoga, joga, depresja, jak poradzić sobie z depresją, leczenie depresji
22853
post-template-default,single,single-post,postid-22853,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

Wnioski z badań naukowców – joga łagodzi objawy depresji


Joga stanowi skuteczny sposób na zredukowanie symptomów depresji i podniesienie jakości życia, nawet u osób cierpiących na zaburzenia nastroju od wielu lat – potwierdzają badania, których wyniki zostaną zaprezentowane na konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego.

 

„Joga staje się na Zachodzie coraz bardziej popularna i wielu nowych adeptów jako główne powody jej praktykowania podaje chęć redukcji stresu i złagodzenia innych dolegliwości psychicznych. Niestety badania empiryczne nad jogą jako sposobem na zachowanie zdrowia psychicznego nie nadążają za wzrostem jej popularności” – przyznaje dr Lindsay Hopkins z San Francisco Veterans Affairs Medical Center (USA).

Wiele projektów badawczych dotyczących korzyści zdrowotnych płynących z praktykowania jogi zostało już jednak zrealizowanych. Ich wyniki, świadczące m.in. o tym, że joga pomaga łagodzić objawy depresji, zostały przedstawione na tegorocznej konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego w Waszyngtonie, która odbyła się w dniach 3-6 sierpnia.

 

Na przykład w badaniu prowadzonym właśnie przez dr Hopkins z wykazano, że praktykowanie hatha jogi – odmiany jogi łączącej ćwiczenia fizyczne z ćwiczeniami oddechowymi – w ciągu ośmiu tygodni redukuje symptomy depresji u weteranów wojennych. Ustalono również, iż weterani chętnie uczestniczą w zajęciach jogi i polecają taką formę aktywności swoim kolegom.

Podobne rezultaty uzyskano w badaniu prowadzonym na kobietach w wieku od 25 do 45 lat. W tym projekcie naukowcy z Uniwersytetu Alliant w San Francisco wykazali, iż panie z depresją biorące udział w zajęciach bikram jogi – jogi praktykowanej w podgrzewanym pomieszczeniu – doświadczają po ośmiu tygodniach znacznej poprawy samopoczucia. To koresponduje z wynikami pilotażowego badania zrealizowanego przez pracowników Massachusetts General Hospital (USA), którzy ustalili, że ten sam rodzaj jogi prowadzi u osób dorosłych do polepszenia jakości życia, wzrostu poziomu optymizmu oraz poprawy psychicznego i fizycznego funkcjonowania.

 

Tego typu badania prowadzono jednak nie tylko na terenie Stanów Zjednoczonych. Według Niny Vollbehr z Centrum Psychiatrii Integratywnej w Holandii joga może pomagać osobom cierpiącym na chroniczną depresję. Badaczka zaobserwowała, że dziewięć tygodni praktykowania jogi wystarczy, by zmniejszyć objawy depresji, lęku i stresu u pacjentów chorujących na depresję średnio od 11 lat i niereagujących na inne formy terapii. Podczas porównywania efektów praktykowania jogi i technik relaksacyjnych u studentów, specjalistka doszła również do wniosku, iż joga zapewnia trwalsze korzyści zdrowotne, niż zwykła relaksacja.

 

„Obecnie możemy jedynie rekomendować jogę jako uzupełniającą technikę leczenia, która przynosi najlepsze rezultaty w połączeniu ze standardowymi metodami terapii. Oczywiście joga nie jest lekarstwem na wszystko, ale badania dowodzą, że ma ona ogromny potencjał” – podsumowuje dr Lindsey Hopkins. (PAP)


No Comments

Post a Comment