Tradycyjna Azjatycka Medycyna | Vipassana, czyli wgląd w siebie
Poznaj techniki, dzięki którym poznasz samego siebie. Spójrz w głąb siebie i dowiedz się, kim naprawdę jesteś. Pomoże Ci w tym 8 podstawowych ćwiczeń praktyki Vipassany.
vipassana, buddyzm, medytacja, oddech, kwiat lotosu
21673
post-template-default,single,single-post,postid-21673,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

Vipassana – spojrzenie w głąb siebie


Medytacja Vipassany jest starą buddyjską tradycją, którą obecnie praktykują tysiące osób na całym świecie. Posiada ona wymiar ponadreligijny, nie jest więc zarezerwowana wyłącznie dla wyznawców buddyzmu. Vipassana, co z sanskrytu tłumaczy się jako „wgląd”, oznacza wgląd w prawdziwą naturę rzeczywistości. W tradycji buddyjskiej sprowadza się to do kontemplacji Trzech Cech Istnienia, czyli nietrwałości, cierpienia i braku „ja”. Praktyka Vipassany polega więc na obserwacji naturalnych odruchów organizmu.

Podstawy praktyki Vipassany mogą zostać zawarte w następujących krokach:

  1. Znajdź miejsce, w którym będziesz mogła/mógł usiąść w ciszy i spokoju. Załóż luźne ubrania.
  2. Weź twardą poduszkę i usiądź na niej tak, aby twoje nogi naturalnie spoczywały na ziemi (nie za wysoko), a brzuch był nienapięty (nie za nisko).
  3. Przybierz pozycję lotosu. Jeśli nie pozwala Ci na to zdrowie lub jest to na tyle niewygodne, że skupiałoby całą twoją uwagę, możesz usiąść w siadzie skrzyżnym (po turecku), lub na krześle.
  4. Ułóż ręce na udach, kładąc dłonie jedna na drugiej. Ważne, żeby pozycja, którą przyjmiesz byłą wygodna, ponieważ skupianie uwagi na zmianie sposobu siedzenia zaburza proces medytacji.
  5. Zamknij oczy lub patrz przed siebie, nie skupiaj się jednak na tym, co widzisz, ani nie biegaj wzrokiem dookoła.
  6. Oddychaj nosem, kierując powietrze do przepony – http://azjatyckamedycyna.pl/oddech-ktory-poprawia-jakosc-zycia-5-konkretnych-instrukcji/
  7. Obserwuj cykl oddechu, zaczynając od wdechu, skup się na strumieniu powietrza, który wypełnia twoje ciało, zatrzymaj je w sobie. Następnie zrób wydech, również niejako obserwując ruch powietrza uciekający przez czubek twojego nosa. Zaczekaj chwilę, zanim zaczerpniesz nową porcję powietrza.
  8. Bądź tu i teraz. Nie myśl o tym, co było przed medytacją ani o tym, co będziesz robiła/robił po niej. Nie staraj się jednak na siłę wyrzucić tych myśli z twojej głowy, ponieważ tylko je to umocni. Jeśli skupisz się na oddechu, twoje myśli nie będą błądziły w inne strony.

 

Tak praktykowana Vipassana, poprzez skupienie i dotlenienie mózgu, oczyści twój umysł ze sztywnych myśli, otwierając go na nowe idee. Staraj się medytować każdego dnia. Zacznij od 5 do 10 minut i w miarę możliwości wydłużaj ten czas. Nie ma górnej granicy czasu spędzonego na medytacji.


No Comments

Post a Comment