Tradycyjna Azjatycka Medycyna | O 20 minut mniej siedzenia dziennie polepsza zdrowie
Skrócenie czasu spędzanego w pozycji siedzącej o zaledwie 20 minut dziennie wystarczy, by zaobserwować pozytywne rezultaty zdrowotne w ciągu roku - przekonują fińscy naukowcy na łamach pisma "PLOS ONE".
zdrowie, siedzenie, pozycja siedząca
22893
post-template-default,single,single-post,postid-22893,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

O 20 minut mniej siedzenia dziennie pozwoli cieszyć się lepszym zdrowiem


Skrócenie czasu spędzanego w pozycji siedzącej o zaledwie 20 minut dziennie wystarczy, by zaobserwować pozytywne rezultaty zdrowotne w ciągu roku – przekonują fińscy naukowcy na łamach pisma „PLOS ONE”.

Zespół z Uniwersytetu Jyväskylä rekrutował do badań 133 pracowników biurowych posiadających małe dzieci. Połowa z nich uczestniczyła w programie mającym na celu zredukowanie czasu spędzanego dziennie w pozycji siedzącej (zarówno w pracy, jak i w domu). Badani sami wyznaczali sobie cele, które uznawali za możliwe do zrealizowania. Najczęściej było to robienie częstszych przerw w siedzeniu w pracy, chodzenie do pracy pieszo lub jazda na rowerze oraz zwiększenie czasu spędzanego w sposób aktywny z rodziną.

 

W momencie rozpoczęcia badań uczestnicy spędzali w pozycji siedzącej 5,6 godziny dziennie w pracy oraz 3,8 godziny dziennie w czasie wolnym. Dzięki uczestnictwie w programie badani zredukowali czas spędzany na siedzeniu o 21 minut dziennie, przy czym wzrosła również częstotliwość przerw w siedzeniu. Po upływie roku grupie tej wciąż udawało się siedzieć przez czas krótszy niż przed rozpoczęciem badań (choć nie o 21 lecz średnio o 8 minut), podczas gdy w grupie kontrolnej czas spędzany codziennie w pozycji siedzącej nieco się wydłużył.

 

Naukowcy zaobserwowali, że w grupie skracającej czas codziennego siedzenia nastąpiły zmiany korzystne dla zdrowia: obniżył się poziom cukru we krwi oraz poprawił się wskaźnik apoB/apoA-1 (określający ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego).

 

Jak komentuje autor badań dr Arto Pesola, dzięki wyznaczonym celom uczestnikom udało się zmniejszyć negatywny wpływ siedzącego trybu życia na zdrowie, a czas spędzany aktywnie z rodziną wpływał na nich motywująco. (PAP)


No Comments

Post a Comment