Tradycyjna Azjatycka Medycyna | Witamina C - dlaczego jest dla nas tak ważna i jak wpływa na nasz organizm ?
Witamina C w życiu człowieka odgrywa istotną rolę. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego układu. Niestety ciężko jest dostarczyć ją w odpowiednich ilościach. Niemniej powinniśmy mieć świadomość za co odpowiada i dlaczego jest aż tak ważna. Co za tym idzie, w naszej codziennej diecie powinny znajdować się posiłki bogate w witaminę C.
Witamina C, Kwas askorbinowy
21861
post-template-default,single,single-post,postid-21861,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

Najpopularniejsza witamina na świecie – witamina C. Czy wiemy o niej wszystko?


Zastosowanie znalazła nie tylko w medycynie, ale również w biznesie kosmetycznym. Dlaczego? Ponieważ jest to jedna z najbardziej potrzebnych nam witamin do życia.

 

Kwas L-askorbinowy (witamina C) jest związkiem o ogromnym znaczeniu dla naszego organizmu by prawidłowo funkcjonował. Bez jego obecności ilość naszych limfocytów maleje, a to przecież na nich opiera się prawidłowe działanie układu immunologicznego i ochrona naszego ciała przed wirusami i bakteriami.

 

Czy stosować ją tylko w okresie jesienno-zimowym? Otóż nie tylko wtedy!

 

Witamina C nie tylko wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Przede wszystkim posiada właściwości antyoksydacyjne, ochrania nasze DNA oraz tłuszcze i białka przed procesem oksydacji. Wysoki poziom kwasu L-askorbinowego w organizmie wspomaga tworzenie się maksymalnych zasobów glikogenu w naszej wątrobie, co prowadzi do wzmocnienia jej czynności odtruwających. Ponadto witamina ta obroni nas przed wieloma substancjami toksycznymi jak np.; dwusiarczek węgla, rtęć lub ołów.

 

Witamina C ma swój wkład przy właściwym funkcjonowaniu układu nerwowego. Ogranicza uczucie zmęczenia czy znużenia. Jeśli chodzi o procesy metaboliczne to w większości z nich bierze udział pełniąc rolę dawcy wodoru oraz transportera elektronów w komórkach. W ten sposób również zapewnia aktywność wielu enzymów, które biorą udział np.; w syntezie kolagenu odpowiedzialnego za elastyczność i jędrność skóry. Jego niedobór powoduje powstawanie zmarszczek czy rozstępów oraz żylaków.

 

Kwas L-askorbinowy zapewnia prawidłową ciągłość i strukturę śródbłonka naczyń krwionośnych. Związek ten odpowiedzialny jest też za obniżanie podwyższonego ciśnienia tętniczego krwi. Pomaga również przy prawidłowym funkcjonowaniu kości oraz chrząstek, gdyż wspomaga wchłanianie się wapnia do organizmu.

 

A co z kuracjami oczyszczającymi?

 

Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem rozpuszczalnym w wodzie, dzięki czemu bez trudu przenika do tkanek. Jest w stanie przenikać do każdej komórki i zahamować rozwój grzybów, bakterii i wirusów. To ważna informacja gdyż te mikroorganizmy są w stanie opanować zdrową komórkę. Gdy im się to uda ta pęka i obumiera. Więc witamina ta jest niezbędna w trakcie kuracji oczyszczającej organizm.

 

Warto pamiętać iż w odróżnieniu do większości zwierząt, ludzki organizm nie potrafi sam syntezować witaminy C, dlatego najlepiej dla nas jeśli dostarczamy ją wraz z pożywieniem lub zewnętrznie na skórę. Dodatkowo tylko forma lewoskrętna – L – kwasu askorbinowego wykazuje 100% biologicznej aktywności witaminowej.

 

Na dodatek witamina C nie jest magazynowana w naszym ciele, jej nadmiar w ciągu kilku godzin zostaje wydalony z organizmu, a przy aktywności fizycznej proces ten zachodzi o wiele szybciej.

 

Jak objawia się jej niedobór w organizmie?

 

Po pierwsze nasza odporność organizmu jest znacznie zmniejszona. Dojść może również do uszkodzenia naczyń krwionośnych (krwawienia), spowolnienia procesu gojenia się ran, braku apetytu i apatii czy bólów mięśni i stawów. Również objawić się może chorobą wielonarządową – szkorbutem – wywołaną niedoborem kwasu askorbinowego w pożywieniu.

 

Witamina C, a codzienne odżywianie

 

Warto spożywać witaminę C zawartą w owocach czy warzywach oraz dodatkowo suplementować ją, ponieważ uzyskanie jej odpowiedniej dawki z pokarmów jest bardzo trudne. Witaminę C znajdziemy w cytrusach, szpinaku, pomidorach, papryce czy w krzewach takich jak berberys i rokitnik. Pamiętajmy i dbajmy o to, aby nasz organizm nie cierpiał na niedobór tej zbawiennej dla zdrowia człowieka witaminy.


No Comments

Post a Comment