Tradycyjna Azjatycka Medycyna | Stewia, ksylitol to najpopularniejsze artykuły zastępcze dla cukru - sprawdź dlaczego!
Obecnie na rynku panuje duża różnorodność jeśli chodzi o naturalne artykuły zastępujące cukier. Warto rozważyć dołączenie ich do swojej diety z uwagi na lepsze właściwości zdrowotne. Sprawdź, które z nich okażą się najlepsze dla Twojego stylu odżywiania.
cukier, stewia, ksylitol, zdrowie, zdrowa dieta,
22724
post-template-default,single,single-post,postid-22724,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

Lepsze dla Twojego zdrowia odpowiedniki cukru


Przedwojenne hasło głosiło „Cukier krzepi!” i miało nakłaniać ludzi do kupowania tzw. białego kryształu. Uważano, że sacharoza pod tą postacią jest bardzo zdrowa i dodaje energii, a nawet pomaga wyzdrowieć. Zalecano karmienie niemowląt wodą z cukrem, podawanie takiej mieszanki osobom starszym i schorowanym. Dzisiejsza dietetyka odradza spożywanie białego cukru i zastąpienie go innymi, zdrowszymi odmianami.

Czy trzeba całkowicie rezygnować ze słodkiego smaku? Na szczęście nie, na rynku znajduje się wiele zamienników sacharozy, które nie powodują niektórych przykrych konsekwencji pożywania tradycyjnej odmiany. W takim razie czym zastąpić cukier?

Stewia

Stewia to roślina, której środowiskiem naturalnym jest Ameryka Południowa. W jej liściach i łodygach znajdują się glikozydy stewiolowe odpowiadające za słodki smak. Glikozydy nie zawierają kalorii, a przy tym są około 300 razy słodsze od sacharozy. Oznacza to, że do osłodzenia soku lub innych napojów potrzebna jest bardzo niewielka ilość stewii. Łatwo to zobrazować – jedna łyżeczka od herbaty równoważy słodycz jednej szklanki zwykłego cukru. Słodzić można liśćmi sproszkowanymi, świeżymi, suszonymi. W sklepach możemy dostać również produkty w formie płynów i tabletek.

Ksylitol

Surowiec jest pozyskiwany z kory brzozowej i zawiera ok. 40 procent mniej kalorii. Ma również niższy indeks glikemiczny, a zatem może być spożywany przez cukrzyków bez obawy o nagły wyrzut insuliny do krwiobiegu. Według naukowców ksylitol zapobiega zakwaszeniu organizmu, a także pomaga przyswajać magnez i wapń. Zapobiega tym samym osteoporozie i wspomaga mineralizację kości i zębów. Jest również dobrą pożywką dla mikroflory jelitowej człowieka. Często jest polecany w dietach odchudzających, ponieważ z biegiem czasu hamuje łaknienie. Pod względem słodkości można przyrównać go do słodkości zwykłego cukru. Nadaje się doskonale do pieczenia, słodzenia herbaty i kawy, a także do przetworów domowych. Słodki smak utrzymuje się w szerokim zakresie temperatur.

Syrop klonowy

Ten tradycyjny przysmak Ameryki Północnej przywędrował do nas z Kanady. Pozyskiwany jest z pni klonowych, a konkretnie z odparowania soku, jaki wydobywa się z drzew. Syropu nie trzeba konserwować, ponieważ utrzymuje swoją świeżość przez półtora roku. Oprócz cukru znajdziemy w nim wapń, potas, magnez, mangan, fosfor oraz witaminy z grupy B. zawarte w syropie polifenole działają antyoksydacyjnie i przeciwnowotworowo. Dostarcza mniej kalorii od tradycyjnego cukru i przez zawartość minerałów jest od niego zdrowszy.


No Comments

Post a Comment