Tradycyjna Azjatycka Medycyna | Ekspert: o mózg powinniśmy dbać tak samo, jak o inne narządy
O mózg należy dbać przez całe życie; badania dowodzą, że dzięki sportowi i zdrowej diecie może być zupełnie sprawny aż do starości - powiedziała PAP prof. Dorota Bukowska z AWF w Poznaniu.
mózg, neurony, trening, zdrowie
22694
post-template-default,single,single-post,postid-22694,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

Jak dbać o mózg, żeby działał sprawnie aż do późnych lat życia? Porady neurobiolog


O mózg należy dbać przez całe życie; badania dowodzą, że dzięki sportowi i zdrowej diecie może być zupełnie sprawny aż do starości – powiedziała PAP prof. Dorota Bukowska z AWF w Poznaniu.

„Tak jak o inne narządy naszego organizmu, tak musimy dbać o mózg i mięśnie. Pamiętajmy, że mózg steruje czynnością wszystkich funkcji naszego organizmu. To, że mrugniemy okiem, pstrykniemy palcem, zakaszlemy – wszystkie te czynności są sterowane przez mózg” – stwierdziła w rozmowie z PAP prof. Bukowska.

Aby mózg działał sprawnie aż do późnych lat życia – radziła neurobiolog – „należy go ćwiczyć, bodźcować, dodawać nowych impulsów, informacji”.

„Należy pamiętać o tym, żeby wzbogacić środowisko, w którym żyjemy. Osoby starsze nie powinny zamykać się w sobie, ale być aktywne społecznie i towarzysko” – dodała.

Badaczka powiedziała, że w korze mózgu jest około 16 mld neuronów. W całym układzie nerwowym – 100 mld. Z tych 16 mld codzienne ubywa 100 tys. neuronów. „To nie jest dużo, ale u człowieka stuletniego może ich być 50 proc. Przekłada się to na sprawność działania mózgu” – stwierdziła.

Oprócz kontaktów międzyludzkich pozytywnie na działanie mózgu wpływa aktywność fizyczna. „Pobudza ona jedną z cząsteczek białek neurotropowych (BDNF). To jest substancja, która chroni komórki nerwowe, a jednocześnie stymuluje rozwój połączeń synaptycznych między neuronami, czyli uczestniczy w powiększaniu sieci neuronalnej i komunikacji między neuronami. Wykazano, że w przypadku treningu wytrzymałościowego osób starszych w postaci np. marszu z kijkami czy pływania podnosi się w ich osoczu stężenie tego białka. Tym samym ruch wpływa na lepsze funkcjonowanie mózgu” – skwitowała.

O mózg należy się szczególnie troszczyć również z tego względu, że ginące komórki nerwowe nie są zastępowane przez inne – namnażają się w ciągu życia tylko podczas rozwoju płodowego.

„Ale zdrowe neurony mogą rozgałęziać swoje wypustki neuronalne i docierać do innych komórek. W ten sposób rozgałęzia się cała sieć połączeń. Aktywność fizyczna stymuluje te rozgałęzienia i stymuluje przekaźnictwo synaptyczne. W ten sposób mimo upływu czasu nasz mózg nawet do 75. roku życia, dzięki sportowi i zdrowej diecie może być zupełnie sprawny” – powiedziała neurobiolog.

Źródło: PAP


No Comments

Post a Comment