Tradycyjna Azjatycka Medycyna | Dieta długowieczności - co jedzą mieszkańcy tzw. Blue Zone
Na Świecie istnieją pewne regiony, w których ludzie żyją znacznie dłużej niż w innych częściach naszej planety. Dlaczego tak się dzieje i co na to wpływa? Naukowcy i badacze od wielu lat przyglądają się zwyczajom ludzi z tych regionów, chcąc zrozumieć w czym tkwi sekret. Dzisiaj prezentujemy ich wnioski. Sprawdźcie sami!
długowieczność, dieta, zdrowe żywienie, ambrozja, blue zone
22887
post-template-default,single,single-post,postid-22887,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

Dieta długowieczności – co jedzą mieszkańcy tzw. Blue Zone


Nie jest tajemnicą, że mieszkańcy niektórych krajów na całym świecie żyją dłużej, ciesząc się doskonałym zdrowiem. „Istnieje pięć  kultur  na całym  świecie  z  najwyższym odsetkiem stulatków” – przyznaje prezes American College of Lifestyle Medicine.

 

David Katz, prezes American College of Lifestyle Medicine, odnosi się do społeczności Blue Zone – miejsc w Europie, Ameryce Południowej, Azji i Stanach Zjednoczonych, gdzie ludzie żyją długo i są w znacznym stopniu wolni od chorób przewlekłych.

 

Jak wskazuje Katz, te „najzdrowsze punkty na mapie świata” to: Ikaria (Grecja), Okinawa (Japonia), Ogliastra (Sardynia), Loma Linda (Kalifornia) i Nicoya (Kostaryka). Wskazuje, że sekretem długowieczności oczywiście jest styl życia, ale fontanna witalności znajduje się w dużej mierze na talerzach.

 

„Fundamentem są minimalnie przetworzone pokarmy roślinne. W przeciwieństwie do naszej współczesnej diety, która jest zniekształcona i daleka od tego, co naturalne” – przyznaje Katz.

 

Niebezpieczeństwo wynikające z zachodniej diety, zwłaszcza zamiłowania do przetworzonej żywności, to przede wszystkim wzrost zachorowań na raka, cukrzycę, otyłość, choroby serca. Dlatego tym chętniej eksperci sięgają po wiedzę i „sekret” zdrowia stulatków z całego świata, aby pokazać, jak ważna dla naszego zdrowia jest właściwa dieta. Oczywiście, każda kuchnia rządzi się swoimi prawami, a jej smaki to jej indywidualny charakter. Jednak we wszystkich znajdziemy takie składniki jak produkty pełnoziarniste, warzywa czy ryby.

 

Okinawa nazywana jest wyspą długowieczności. „Dieta mieszkańców Okinawy bazuje na warzywach, ryżu i rybach. Warto pamiętać, że możemy czerpać wiedzę i doświadczenia z innych krajów i cieszyć się korzyściami, jakie niosą” – wskazuje Alice Ammerman z University of North Carolina.

 

Z kostarykańskiego półwyspu Nicoya warto na swój talerz przenieść fasolę i bataty. „Mieszkańcy tego półwyspu czasem sięgają po niewielkie porcje mięsa. Patrząc na tych ludzi istotna jest nie tylko długowieczność, ale również witalność” – podkreśla Katz.

 

Jak zauważa, we wszystkich miejscach oznaczonych na mapie Blue Zone, ludzie są aktywni, cieszą się życiem, spożywają to, czego ich organizm potrzebuje i nic ponad to, nie mają tendencji do przejadania się. Posiłki zwykle są lekkie, sycące przygotowywane na bazie produktów naturalnych.

 

„Nie chodzi tylko i wyłącznie o rodzaj jedzenia, równie ważna jest jego ilość” – podkreśla Lu Qi z Harvard School of Public Health. Qi przeprowadziła badania nad zdrowotnymi właściwościami przypraw, które zajmują szczególne miejsce w kuchni azjatyckiej.

 

Patrząc na sposób odżywiania się mieszkańców Sardynii i Grecji Katz wskazał, że większość z nich sama produkuje jedzenie. Jak zauważył ekspert z jednej strony sprzyja to aktywności, z drugiej zaś jest gwarantem świeżej żywności. W większości regionów dominuje dieta śródziemnomorska, bogata w warzywa, ryby, zdrowe tłuszcze, produkty pełnoziarniste.

 

Ostatnim punktem na tej zdrowej mapie świata jest kalifornijskie miasto Loma Linda. W przeciwieństwie do reszty Stanów Zjednoczonych, mieszkańcy tego miasta żyją średnio o 10 lat dłużej w porównaniu do populacji całego kraju. Stosują często niskotłuszczową dietę wegańską. W ich menu znajdziemy ziarna, owoce, orzechy, strączki i warzywa. (PAP Life)


No Comments

Post a Comment