Tradycyjna Azjatycka Medycyna | 9 bezglutenowych zbóż, o których warto wiedzieć!
Zgodnie z badaniami od 1% do 2% populacji nie toleruje glutenu. Produktów bezglutenowych widocznych na półkach sklepowych jest też więcej. My postanowiliśmy przedstawić Wam naturalne zboża, które są pozbawione glutenu.
bezglutenowe, zboża, no-gluten, gluten free, zdorwe zboża
22609
post-template-default,single,single-post,postid-22609,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

Bezglutenowe zboża, o których warto wiedzieć. Przedstawiamy 9 z nich.


Bezglutenowa dieta stała się tak bardzo popularna, że prawie każdy większy producent posiada w swoim asortymencie przynajmniej jeden produkt bezglutenowy. Warto zaznaczyć, że bezglutenowe nie znaczy od razu zdrowe. Zacznijmy od początku.

Czym jest gluten?

Jęczmień, żyto i pszenżyto dla niektórych osób, są trudne do strawienia. Gluten jest mieszaniną białek roślinnych, gluteniny i gliadyny. Jego zadaniem jest pomoc w wiązaniu i kształtowaniu roślin przez nadanie im sprężystości. Około 1% do 2% populacji ma chorobę trzewną, która jest autoimmunologiczną formą nietolerancji glutenu. To znaczy, że po spożyciu glutenu organizmy tych osób walczą same ze sobą. Chcąc uniknąć takich skutków, chorzy stosują dietę bezglutenową. Istnieją również inne osoby, które mogą mieć alergię spowodowaną konsumpcją pszenicy. Eksperci uważają, że około 1% do 6% populacji należy do właśnie tej kategorii.(1,2)

Jeśli masz jakikolwiek rodzaj nietolerancji glutenu, najlepiej zastąpić pszenicę ziarnami bezglutenowymi i wdrożyć je do swojej diety. Jakie ziarna w takim razie są tymi bezglutenowymi i jakie są ich korzyści?

9 bezglutenowych zbóż

Jest więcej bezglutenowych ziaren, niż większość osób sobie wyobraża. Poniżej przedstawiamy Wam 9 wybranych i polecanych przez nas, z których większość jest dość łatwo osiągalna w sklepach spożywczych.

  1. Amarantus

Amarantus oferuje korzyści trawienne i pomaga w budowaniu zdrowych kości. To wspaniałe źródło białka, błonnika, manganu, magnezu, fosforu i żelaza.

  1. Ryż brązowy

Utrzymuje serce w zdrowiu, dostarcza mangan i obniża poziom cholesterolu.

  1. Kasza gryczana

Jest pełnowartościowym nasionem, wypełnionym przeciwutleniaczami.

  1. Kasza kukurydziana

Ziarna na bazie kukurydzy mogą być doskonałym bezglutenowym źródłem wielu wartości odżywczych. Ziarna pozyskiwane z naturalnej kukurydzy (nie GMO) są bogate w antyoksydanty i błonnik.

  1. Proso

Proso jest bogatym źródłem błonnika i posiada niski indeks glikemiczny.

  1. Owies

Owies w sposób naturalny nie posiada glutenu. Zdarza się, że jeśli zostanie on zasiany w miejscu, gdzie rosła wcześniej pszenica, to śladowe ilości mogą znaleźć się również w owsie (tutaj należy dokładnie zapoznać się z opisem na produkcie). Poza tym owies pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu we krwi. Zmniejsza ilość cholesterolu LDL, a zwiększa ilość tego dobrego, czyli HDL.

  1. Quinoa, czyli komosa ryżowa

Komosa ryżowa była i jest popularna, przez jej bezglutenowy status. Dodatkowo zawiera białko, przeciwutleniacze, witaminy i minerały.

  1. Sorgo

Najczęściej występuje w postaci mąki. Oferuje duże ilości białka (do 13g/100g), żelazo, witaminy z grupy B i błonnik pokarmowy. Zawiera także przeciwutleniacze redukujące stany zapalne.

  1. Miłka abisyńska (teff)

Ziarna miłki są doskonałym źródłem kwasu foliowego, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Poza tym w teffie znajdziemy wapń, żelazo, magnez antyoksydanty i błonnik pokarmowy.


No Comments

Post a Comment