Tradycyjna Azjatycka Medycyna | 8 wspaniałych korzyści zdrowotnych herbaty Yerba Mate cz.2
Dziś udostępniamy kolejną część cyklu o Yerba Mate. Skupiliśmy się na omówieniu wszystkich korzyści zdrowotnych, jakie daje nam ten napój. Duża dawka wiedzy, ale bardzo wartościowa!
Yerba Mate, antyoksydanty, przeciwutleniacze, antyrak, przeciw rakowi, witaminy
22477
post-template-default,single,single-post,postid-22477,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

8 wspaniałych korzyści zdrowotnych herbaty Yerba Mate cz.2


W ubiegłym tygodniu rozpoczęliśmy wpis o Yerba Mate. Opisaliśmy pochodzenie Yerby oraz kulturę z nią związaną. Artykuł ten znajdziecie, klikając w poniższy tytuł.

8 wspaniałych korzyści zdrowotnych herbaty Yerba Mate cz.1

Dzisiaj, zgodnie z obietnicą, skupiamy się na dokładnym opisaniu korzyści zdrowotnych, które zapewnia nam Yerba.

  1. Jest odżywczą skarbnicą witamin, minerałów i antyoksydantów

Yerba mate zawiera wiele pożytecznych składników odżywczych. Każda porcja Mate bogata jest w następujące witaminy i minerały:

witamina A

witaminy B1, B2, B3 i B5

witamina C

witamina E

wapń

żelazo

magnez

mangan

fosfor

potas

selen

sód

siarka

cynk

Zawiera też inne dobroczynne składniki odżywcze, takie jak garbniki, chlorofil, flawonoidy, 15 aminokwasów oraz 11 polifenoli. Warto zaznaczyć, iż Yerba wykazuje większą siłę antyoksydacyjną, niż jakikolwiek inny napój na bazie herbaty.

  1. Daje zastrzyk energii i poprawia koncentrację

Yerba znana jest z zastrzyku energii, który otrzymujemy po wypiciu filiżanki tego napoju. Najważniejsze jest jednak to, że pobudzenie opisywane jest jako łagodne i spokojne. W porównaniu do innych używek, z których najczęściej korzystamy (kawa, herbata, kakao, guarana), Mate zapewnia najbardziej zrównoważony zastrzyk energetyczny.

Kofeina, dzięki której, otrzymywany jest wspomniany efekt wspomaga koncentrację i pozwala na większe skupienie. U entuzjastów Ostrokrzewu paragwajskiego zaobserwowano większą czujność po spożyciu naparu, ale nie odnotowano efektów ubocznych, które zauważalne są po wypiciu np. kawy (kawa daje chwilowe pobudzenie i zakwasza organizm, przez co ostatecznie nie poprawia naszego samopoczucia).

Zawartość kofeiny w jednej filiżance Yerba mate wynosi 85 mg. Jest to dawka mniejsza niż w kawie, ale większa niż w herbacie.

  1. Może poprawić sprawność fizyczną

Jak wiadomo, kofeina powoduje skurcze mięśni, zmniejsza zmęczenie i poprawia wyniki sportowe o 5%. Nic dziwnego, że sportowcy tak często sięgają po ten napój, aby poprawić swoje osiągnięcia.

Na uwagę zasługują badania przeprowadzone na zdrowych mężczyznach i kobietach. Badano wpływ Yerby na organizm ludzki. Ochotnikom podano jedną kapsułkę Mate o wadze 1000 mg tuż przed ćwiczeniami fizycznymi. Wyniki wykazały większe spalanie tłuszczu o 24%. Niestety nie określono do dziś, jaka jest optymalna dawka, która pozwala osiągnąć największą efektywność.

  1. Chroni przed infekcjami i chorobami

Yerba bogata jest w związki zwane saponinami. Są to naturalne emulgatory, które wzmacniają układ odpornościowy i charakteryzują się właściwościami przeciwutleniającymi oraz przeciwzapalnymi.

Dodatkowo Mate zawiera silne antyoksydanty zwane polifenylami.

Wspomniane związki roślinne pozwalają na modulowanie nadczynnej odpowiedzi immunologicznej, która przyczynia się do alergii sezonowych, choroby zapalenia jelit, reumatoidalnego zapalenia stawów, czy cukrzycy.

Zgodnie z tradycją Yerba Mate wykorzystywana jest do leczenia zaparć, biegunki i niestrawności.

  1. Może pomóc podczas odchudzania i w pozbyciu się tkanki tłuszczowej

Istnieją dowody, że Yerba mate może wspomóc utratę wagi poprzez zmniejszenie apetytu, zwiększenie energii, poprawę wrażliwości na insulinę oraz spalanie zapasów tłuszczu.

Co więcej, przeprowadzono ostatnio badania w trybie 12-tygodniowym na otyłych osobach. Wyniki pokazały, że osoby, którym podawano 3 gramy Yerba mate dziennie, straciły średnio 0,7 kg. Zredukowano także ich stosunek talii do bioder o 2%, co wskazuje, że spalili magazynowany w brzuchu tłuszcz.

Dla porównania, uczestnicy, którym podawano placebo w tym samym okresie, zyskali średnio 2,8 kg oraz zwiększyli swój wskaźnik talia-biodra o 1%.

  1. Wspomaga układ odpornościowy

Yerba Mate bogata jest we wspomniane wcześniej saponiny, które są naturalnymi związkami o właściwościach przeciwzapalnych. Dzięki nim nasz organizm bez trudu zwalcza pasożyty jelitowe.

W dodatku zawiera witaminę C i E, selen oraz cynk, które wzmacniają układ odpornościowy.

  1. Obniża poziom cukru we krwi

Badania, które bezpośrednio wykazały obniżanie poziomu we krwi, zostały przeprowadzone jedynie na zwierzętach. Nie przeprowadzono jeszcze dokładnych badań na organizmie człowieka, można jednak przypuszczać, iż działanie Yerby jest analogiczne w przypadku cukru w naszej krwi.

Yerba może również zapobiegać powstawaniu zaawansowanych, końcowych produktów glikacji (AGEs), które biorą udział w rozwoju i pogłębianiu się wielu chorób. Proces glikacji jest fizjologicznym procesem starzenia się białek.

  1. Obniża ryzyko chorób serca

Yerba mate zawiera związki przeciwutleniające, takie jak pochodne kawoilo oraz polifenole, które mogą nas chronić przed chorobami serca. Przeprowadzone badania naukowe, wykazały, że ekstrakt z Yerby może stanowić pewną ochronę przed chorobami serca.

U ludzi, Yerba mate zmniejsza poziom cholesterolu. W 40 – dniowym badaniu, uczestnicy, którzy pili 330 ml Yerba mate dziennie, obniżyli poziom cholesterolu LDL o 8,6%-13,1%.

W następnej, już ostatniej części dowiecie się w jaki sposób i przy pomocy jakich urządzeń, przygotować i spożywać ten drogocenny napój. Macie już ochotę wprowadzić Yerbę do swojej codzienności? A może już jesteście jej fanami? Dajcie nam koniecznie znać w komentarz tutaj lub na naszym facebooku J


No Comments

Post a Comment