Tradycyjna Azjatycka Medycyna | 6 zdrowotnych korzyści mleka sojowego
Mleko sojowe, które dostępne jest już w większości sklepów, stało się idealnym zamiennikiem mleka krowiego. Dlaczego warto się przestawić i zmienić ten biały napój? W ramach odpowiedzi na to pytanie, postanowiliśmy dać Wam solidną dawkę wiedzy w tym temacie.
mleko sojowe, mleko roślinne, soja, mleko soja, fitoestrogen, zalety mleko sojowe,
22376
post-template-default,single,single-post,postid-22376,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

6 korzyści zdrowotnych mleka sojowego


Mleko sojowe, powstające w wyniku namaczania ziaren soi jest bardzo pożywnym napojem. Soja jest naturalnie bogata w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, białka, błonnik, witaminy i minerały. Te składniki zapewniają nam energii i pozwalają funkcjonować ciału na optymalnym poziomie.

Mleko sojowe początkowo zagościło tylko w nielicznych sklepach, dziś dostaniemy je prawie wszędzie. Oczywiście fakt, że produkt ten jest importowany z odległych rejonów Świata, widoczny jest w cenie produktu. Ze względu na coraz większe zainteresowanie produktami  sojowymi  postanowiliśmy przedstawić Wam 6 korzyści zdrowotnych wynikających ze spożywania tego napoju.

  1. Poprawia profil lipidowy

Najważniejszą cechą mleka sojowego jest jego zdolność do poprawy profilu lipidowego krwi. W przeciwieństwie do mleka zwierzęcego, które ma wysoką zawartość tłuszczów nasyconych i cholesterolu, tłuszcze w mleku sojowym to głównie te nienasycone z zerowym poziomem cholesterolu. Jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe w soi mogą hamować transport cholesterolu do krwi. Badania natomiast wykazały, że regularne spożywanie soi może znacząco obniżyć stężenie triglicerydów we krwi i lipoprotein o niskiej gęstości (LDL) i podnieść poziom lipoprotein o dużej gęstości (HDL). To sprawia, że mleko sojowe jest idealnym napojem w przypadku problemów z nieodpowiednią wysokością cholesterolu.

  1. Wzmacnia układ krwionośny

Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, jak również wydajne fito – przeciwutleniacze zawarte w soi mogą skutecznie chronić naczynia krwionośne od uszkodzeń i krwotoków. Związki te wiążą się z wyściółką naczyń krwionośnych i bronią komórek wyścielających przed atakami wolnych rodników i złogów cholesterolu. Wiązanie tych składników może również poprawić płynność i elastyczność naczyń krwionośnych, dzięki czemu są one znacznie bardziej odporne na zmiany ciśnienia krwi.

  1. Pomaga schudnąć

Mleko sojowe ma naturalnie niższą zawartość cukru niż mleko krowie. To drugie zawiera około 12 gramów cukru w filiżance mleka, a pierwsze zaledwie 7 gramów. Z tego właśnie powodu filiżanka mleka sojowego ma tylko 80 kcal, co jest równoznaczne z odtłuszczonym mlekiem. Ponadto jednonienasycone kwasy tłuszczowe w mleku sojowym, mogą hamować absorpcję tłuszczu przez jelita, co pomaga w obniżaniu masy ciała. Picie mleka sojowego dostarcza także organizmowi błonnik, który utrzymuje uczucie sytości przez dłuższy czas.

  1. Zapobiega rakowi prostaty

Mleko sojowe jest bogatym źródłem fitoestrogenów, czyli unikalnego hormonu roślinnego, który może hamować produkcję testosteronu u mężczyzn. Obniżony poziom testosteronu może znacznie obniżyć ryzyko zachorowania na raka prostaty. Przeprowadzone przez naukowców badania wykazały, że osoby, które spożywają produkty bogate w soję, są mniej narażone na rozwój przerostu gruczołu krokowego lub raka prostaty.

  1. Zapobiega skutkom menopauzy

W okresie menopauzy, wytwarzanie estrogenów spada do minimum. Nagłe zmniejszenie tych hormonów w organizmie powoduje wiele problemów zdrowotnych po menopauzie. Kobiety w okresie pomenopauzalnym mają wyższe ryzyko chorób serca, cukrzycy i otyłości. Są one również bardziej podatne na depresję, wahania nastroju, bezsenność i inne zaburzenia psychiczne. Fitoestrogen zawarty w soi skutecznie łagodzi te objawy i pozwala zapobiegać wielu chorobom związanym z tym okresem, poprzez regulację gospodarki hormonalnej organizmu.

  1. Zapobiega osteoporozie

Osteoporoza jest zagrożeniem dla wielu osób. Wspomniany już fitoestrogen może pomóc przyspieszyć wchłanianie wapnia przez organizm i zapobiec utracie masy kostnej. Dla uzyskania maksymalnych korzyści warto zaopatrzyć się w mleko sojowe, wzbogacone wapniem i witaminą D.

Jako podsumowanie warto zadać sobie pytanie, które mleko jest dla nas zdrowsze, zwierzęce czy roślinne. Smacznego!


No Comments

Post a Comment