Tradycyjna Azjatycka Medycyna | Ziołolecznictwo uzdrowi Twój nastrój i usprawni umysł
W okresie jesienno-zimowym jesteśmy szczególnie narażeni na spadek nastroju oraz obniżony poziom koncentracji. Warto jednak przypomnieć sobie o domowych często babcinych sposobach na szybką poprawę takiego stanu rzeczy. Wybierz naturalne rośliny i włącz je do swojej regularnej diety aby utrzymać równowagę wewnętrzną oraz pełnię sił witalnych niezależnie od okresu podczas roku oraz pogody. Przygotuj się już dzisiaj!
ziołolecznictwo, rozmaryn, bazylia, szałwia lekarska, nastrój, pozytywne nastawienie, sprawny umysł, depresja
22151
post-template-default,single,single-post,postid-22151,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

5 ziół poprawiających nastrój oraz usprawniających umysł


Bogaty świat ziół nie kończy się wyłącznie na aromatycznych przyprawach znanych z najlepszych kuchni świata. I choć wydawałoby się to dość oczywiste nadal wiele osób szuka gotowych i przetworzonych produktów zamiast zastosować te naturalne. Poza doskonale znanymi w Polsce właściwościami ziół takich jak mięta czy melisa – ziołolecznictwo ma sporo do zaoferowania, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. O poniższych 5 roślinach (są to tzw. zioła lecznicze), pomyśl  jak o pierwotnych zasobach , które zadziałają równie skutecznie co ich współczesne odpowiedniki ale bez dodatkowego obciążenia dla Twojego organizmu.

  1. Szałwia lekarska – zastosowanie, działanie i właściwości

Pochodzi z tej samej rodziny co mięta, szałwia znana jest jako naturalny wzmacniacz pamięci i pełni funkcję ochronną wobec tak groźnych schorzeń jak choroba Alzheimera.  Odpowiedzialna jest za ochronę acetylocholiny, która z kolei odpowiada za pamięć.

Jak jej używać? Szałwię warto dodawać do sosu pomidorowego, potraw najróżniejszych kuchni, można parzyć ją wraz z herbatą albo samodzielnie. Terapeutyczna dawka to ok 25 g dziennie.

  1. Rozmaryn lekarski – właściwości lecznicze i zastosowanie

Oprócz swojej aromatycznej natury skrywa też właściwości poprawiające koncentrację i pamięć podobnie jak szałwia. Ma także właściwości utleniające, które neutralizują wolne rodniki. Wydział Psychologii w Northumbria University, w swoich badaniach wykazał iż wdychanie i spożywanie rozmarynu ma znaczący wpływ na rozwój i wyostrzenie funkcji poznawczych zarówno u dzieci jak i u dorosłych.

Jak go używać? Rozmaryn idealnie sprawdzi się w roli naparu lub herbaty ziołowej (doskonała alternatywa dla napojów kofeinowych) oraz jako aromatyczny dodatek do ulubionych potraw.

  1. Barwinek pospolity – właściwości, sposób działania

Znany z licznych zdrowotnych właściwości: funkcji rozkurczowej, przeciwbakteryjnej, przeciwnowotworowej i uspokajającej – barwinek znacząco wpłynie także na naszą pamięć. Nasiona i liście zawierają winkaminę, która jest składową winopocetyny , rozcieńczalnika krwi, który poprawia krążenie krwi do mózgu i ułatwia dotlenienie na poziomie komórkowym. Obecnie to najczęściej stosowana naturalna substancja do poprawy pamięci. Nie jest też tajemnicą iż winopocetyna jest jedną z najsilniejszych składowych występujących w wielu produktach farmaceutycznych używanych w leczeniu choroby Alzheimera oraz otępienia.

Jak go stosować? Rekomendowany w formie filiżanki herbaty raz dziennie – działa w sposób uspokajający poprzez duże stężenie alkaloidów. Parzyć od 5 do 10 minut. Herbata może być gorzka w smaku, stąd warto dodać stosowną ilość miodu. Cena barwinka powinna wynieść ok 40 zł / 100g.

  1. Bazylia – odmiany, właściwości i zastosowanie

Bujne liście tej rośliny są bogatym źródłem Twojego dobrego nastroju oraz także pamięci i sprawności umysłowej. Intensywny aromat zioła został doceniony przez najlepszych szefów kuchni na całym świecie. Ogromna popularność bazylii na całym świecie sprawia, że występuję w przynajmniej kilku odmianach – od bazylii azjatyckiej po tę pospolitą znaną każdemu z kuchni włoskiej.

Jak ją stosować? Zrób z niej aromatyczny sos pesto, dodaj do ulubionych potraw jako aromatyczny dodatek pod koniec gotowania, możesz zjeść kilka surowych listków samodzielnie lub połącz je z truskawkami. Dodawaj ją do lemoniady oraz wody jako zielony dodatek ozdobny.

  1. Miłorząb dwuklapowy

Liczne badania wykazały, że zioło to rzeczywiście pomaga zregenerować komórki mózgu oraz także poprawia pamięć. Miłorząb może stymulować BDNF (białko występujące w mózgu) i obwodowy układ nerwowy, którego sprawność jest niezbędna w regulacji wzrostu i rozwoju komórek oraz dla pamięci długotrwałej mózgu.

Rekomendowany sposób spożycia: Napar z liści Miłorzębu Dwuklapowego parzony przez ok 10 minut lub w formie kapsułek. Cena powinna oscylować w granicach 15 zł / 100g liści.

 

Czy próbowałeś któregokolwiek z wymienionych ziół? Zachęcamy do pozostawienia opinii i doświadczeń w komentarzach!


No Comments

Post a Comment