Tradycyjna Azjatycka Medycyna | Szpinak - naturalne źródło zdrowia | Luteina
Szpinak znany jest ze swych zdrowotnych właściwości od lat. Nasi przodkowie wykorzystywali go jako naturalne źródło błonnika oraz magnezu. szarłatowatych, ew. z wyodrębnianych osobno komosowatych. Jest popularną rośliną warzywną także w Polsce.
luteina, szpinak, witamina k, błonnik,
21709
post-template-default,single,single-post,postid-21709,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

5 unikalnych właściwości szpinaku, o których nie wiedziałeś


Każdego roku na przełomie marca i kwietnia w Polsce, przyroda budzi się do życia i nadchodzi wiosna. Wraz z nią kwitną kwiaty, od czego wzięła się nazwa miesiąca, jednak uśpione pozostaje dojrzewanie większości jadalnych części roślin, czyli warzyw. Jak wiadomo, najlepiej jest konsumować produkty sezonowe, o które ciężko o tej porze roku. Możemy jednak, ze smakiem i pożytkiem dla zdrowia, zajadać się szpinakiem, którego pierwsze zbiory mają miejsce właśnie w tym okresie. Szpinak, który przybył do nas z południowo-zachodniej Azji w XI w., jest bogaty w witaminy i mikroelementy, które wpływają pozytywnie na nasz organizm. Oto niektóre ze zdrowotnych właściwości szpinaku:

  1. Zapobiega rakowi
    Dzięki licznym przeciwutleniaczom zawartym w szpinaku (jest on bogatym źródłem witamin: C, A, E), wspiera on funkcjonowanie organizmu, chroniąc go przed działaniem rodników.
  2. Reguluje krzepliwość krwi
    Witamina K1 odpowiedzialna za utrzymanie prawidłowego stężenia czynników krzepnięcia, zawarta jest w dużych ilościach w szpinaku. Jej niedobór może powodować obfite krwawienia miesiączkowe oraz występowanie krwotoków zewnętrznych i wewnętrznych.
  3. Polepsza wzrok
    Szpinak zawiera w sobie duże ilości luteiny, czyli barwnika, który zabezpiecza narząd wzroku przed działaniem rodników. Luteina, znajdująca się w plamce żółtej, chroni oczy przed stresem oksydacyjnym, który może wywołać uszkodzenia w komórkach organizmu.
  4. Wspiera prawidłowy rozwój
    Jednym z mikroelementów niezbędnych do prawidłowego rozwoju organizmu u ludzi w okresie dojrzewania jest mangan, który występuje w dużych ilościach w szpinaku. To między innymi dlatego warzywo to jest obecne w każdej stołówce od przedszkola do gimnazjum.
  1. Polepsza trawienie
    Szpinak jest bogatym źródłem błonnika, który wśród wielu zbawiennych dla organizmu czynników, przyspiesza perystaltykę jelit. Poza tym zawiera on dużo wody, która również odgrywa ważną rolę w procesie trawienia.

 

Nie czekaj na słońce, idź na najbliższy targ po świeże liście szpinaku już dziś. Przed zjedzeniem, dobrze jest wiedzieć, że aby najlepiej wykorzystać zdrowotny potencjał szpinaku, należy go jeść na surowo, np. w sałatkach, lub poddać jedynie krótkiej obróbce termicznej.


No Comments

Post a Comment