Tradycyjna Azjatycka Medycyna | Jak uniknąć groźnych chorób Twojego mózgu? Sprawdź już dziś i zastosuj 5 prostych nawyków
To naprawdę interesujące, że w XXI wieku człowiek wciąż nie wynalazł skutecznego lekarstwa na walkę z chorobami mózgu. Czy to oznacza, że jesteśmy bezsilni wobec schorzeń wynikających z demencji? Czy choroba Alzheimera może być uleczalna? Czy istnieją sprawdzone sposoby na uniknięcie chorób psychicznych?
mózg, choroba alzheimera, zdrowy mózg, dieta, omega 3, aerobik, demencja, zanik pamięci, koncentracja
22252
post-template-default,single,single-post,postid-22252,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

5 prostych nawyków dla pełnej sprawności Twojego mózgu dziś i jutro


Od lat miliardy dolarów inwestuje się w próby stworzenia skutecznego lekarstwa na chorobę Alzheimera obejmującą miliony ludzi na całym świecie. To olbrzymi problem współczesnej cywilizacji, szacuje się, że osób zapadających na to schorzenie roku na rok będzie coraz więcej. Mimo obiecujących odkryć nagłaśnianych przez media, do tej pory nie znaleźliśmy skutecznej odpowiedzi farmakologicznej dla leczenia najróżniejszych schorzeń mózgu. Wydaje się jakby organ ten został zaniedbany przez naukowców na przełomie ostatnich lat.

Na szczęście w antycznej mądrości azjatyckiej oraz globalnej medycyny istnieją sprawdzone sposoby na utrzymaniu mózgu w zdrowiu, nawet dla osób będących w grupie wysokiego ryzyka zachorowalności na Alzheimera. To jedynak nie jedyna przypadłość z jaką może borykać się człowiek z ograniczonymi funkcjami mózgowymi. Zastosuj 5 prostych nawyków aby uniknąć groźnych chorób ale także aby utrzymać pełną sprawność w obrębie koncentracji, skupienia oraz sprawnej realizacji codziennych zadań. Czasami wystarczy odpowiednia dieta dla mózgu i trochę ruchu aby zapobiec następstwom powikłań chorobowych. Co dobrze wpływa na pracę mózgu i skutecznie poprawia jego funkcjonowanie?

  1. Obniż poziom cukru we krwi.

Podwyższony poziom cukru we krwi jest silnie toksyczny dla mózgu. Cukrzyca jest powszechną chorobą współczesnej cywilizacji, jej obecność podwaja ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera. Sprawa nie dotyczy wyłącznie diabetyków ale także chodzi nawet o łagodne podniesienie poziomu cukru we krwi, które może nastąpić u każdego z nas – diety wysokocukrowe ułatwiają drogę do postępującej demencji jak głosi głośny artykuł z ostatnich tygodni z New England Journal of Medicine (http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1215740).

Najprostszym sposobem na obniżenie cukru w organizmie jest zmniejszenie do minimum jego obecności w codziennej diecie. Cukry należy zastąpić zdrowymi tłuszczami oraz błonnikiem co zagwarantuje nam przejęcie kontroli nad właściwym poziomem cukru we krwi.

  1. Ćwicz i ruszaj się regularnie.

Nie jest tajemnicą, że odrobina ruchu oraz ćwiczeń pozytywnie wpływa na nasz nastrój. Każdy kto ćwiczy regularnie bądź uprawia jakiś sport zdaje sobie z tego sprawę. Potwierdzają to badania naukowców z University of Pittsburgh – które dowodzą iż ćwiczenia (np. aerobik) w rzeczywistości zmieniają ekspresję genów. Aktywują one specjalny hormon BDNF, odpowiedzialny za przyrost szarych komórek.

Mając wyższy wskaźnik BDNF stymulujemy wzrost nowych komórek mózgowych w centrum pamięci mózgu i zmniejszymy tym samym ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera do minimum (Badania Journal of American Medical Association).

  1. Wzbogać dietę o DHA Omega-3.

Kwasy tłuszczowe DHA Omega-3 występują w rybach, olejach rybnych oraz w roślinach (dobrym przykładem jest tutaj tzw. szałwia hiszpańska i jej nasiona o bardzo wysokiej zawartości składnika). Mają one podobne działanie do ćwiczeń i aktywności fizycznej z drugiego punktu także stymulują produkcję BDNF. Mniejsza zachorowalność na Alzheimera i inne groźne choroby mózgu są domeną osób, które prowadzą dietę bogatą w kwasy tłuszczowe DHA Omega-3 jak podają wyniki badań prowadzonych przez University Medical Center.

  1. Racjonalizuj ocenę nawyków uzależnieniowych.

Każdy z nas wie, że uzależnienia nie sprzyjają naszemu organizmowi niezależnie od tego jakiej dotyczą substancji. Szkodliwość powszechnie wykorzystywanych używek (alkohol czy nikotyna) jest tutaj zestawiana z regularnie zażywanymi lekami. Warto rozważyć stosunek korzyści do podejmowanego ryzyka przy zażywaniu jakiegokolwiek z leków. Czasami leczenie zgagi może powodować następstwa w postaci postępującej demencji jak w przypadku ostatniego badania opublikowanego w JEMA Neurology – gdzie przewlekłe stosowanie leków blokujących kwasy żołądkowe powoduje zwiększenie ryzyka zachorowalności na demencję do 44%! Inne leki mogące wpływać na demencję to głównie środki antydepresyjne, a także leki na astmę czy leki przeciwalergiczne.

  1. Bądź często wśród ludzi!

Można pokusić się o stwierdzenie iż wraz z rozwojem nauki nadchodzi nowe znaczenie „mentalności stada”. Liczne badania wykazały, że ludzie posiadający większe sieci społeczne mają większe predyspozycje do utrzymania mózgu w zdrowiu i zmniejszą tym samym potencjał zachorowalności na choroby psychiczne. Co więcej, tworzenie większej liczby połączeń społecznych może wpłynąć na efektywność funkcjonowania mózgu i jego codziennej sprawności. W grupie siła!

Prezydent Kennedy powiedział kiedyś: „Czas aby naprawiać dach przed deszczem, jest wtedy gdy świeci słońce.” Jest w tym oczywista mądrość zachęcająca każdego do wzbogacenia życia o zdrowe nawyki pozwalające uniknąć groźnych następstw w przyszłości. Zacznij już dziś!


No Comments

Post a Comment